Proiectul „A World of Opportunities” a urmărit să răspundă la întrebările studenților legate de șansa de a studia la o altă universitate din Europa. Speakerii, Carmen Achimescu, Angelo Petre, Tiberiu Popa, Brândușa Enișor și Andreea Mitroi, au împărtășit experiențele lor, presărate cu sfaturi și povești.
Carmen Achimescu a prezentat informații esențiale despre proiectul Erasmus. Astfel, în fiecare lună, proiectul oferă ajutorul bănesc necesar pentru a acoperi cheltuielile esențiale ale studenților. Studenții pot alege orice program de studiu, cu condiția ca majoritatea materiilor alese să fie materii juridice. Pentru a promova este nevoie de treizeci de credite. Destinațiile disponibile sunt afișate pe site-ul facultății, la rubrica „Relații internaționale”. Experiența este deschisă atât pentru studenții de licență, cât și pentru cei de master.
În continuare, Angelo Petre a vorbit despre CIVIS, pe care o consideră „cheia formării noastre academice și personale”, deoarece oferă numeroase posibilități. Oferta CIVIS include oportunități și pentru studenții de an terminal – școlile de vară. De asemenea, printre programele oferite de CIVIS se numără și cursurile online în diverse domenii, mobilitățile virtuale și fizice, cafenelele lingvistice, create cu scopul de a ajuta studenții să-și perfecționeze fluiditatea discursului într-o limbă străină aleasă. Astfel de programe sunt necesare pentru ca studenții să exploreze cât mai multe arii de cunoaștere.
Tiberiu Popa, student în anul IV, a aplicat la ERASMUS pentru mobilitate în semestrul al doilea din anul II, la una dintre cele mai prestigioase universități din Franța, Universitatea Sorbona Paris Nord. Dosarul necesar pentru procesul de selecție trebuie să conțină scrisoarea de intenție, CV-ul și o recomandare de la un cadru didactic. Tiberiu și-a ales și materii care nu sunt din domeniul juridic, cum ar fi sportul. Experiența lui s-a bazat mai mult pe călătorie, deoarece a considerat că a fost o modalitate foarte ușoară de a vizita o țară străină, dar, cu toate acestea, a reușit să echivaleze semestrul petrecut în străinătate. Tiberiu consideră că această experiență l-a ajutat să se perfecționeze în practica desfășurată în România și, în același timp, i-a oferit altă viziune asupra vieții.
Următorul speaker, Brândușa Enișor, a trăit timp de jumătate de an pe culmile vieții studențești în Barcelona, Spania. Aici există un sistem educațional de evaluare continuă, favorabil studenților, deoarece presupune participare activă în timpul semestrului, spre deosebire de sistemul de evaluare singulară, unde se ține cont doar de examenul final. Oferta de materii în limba engleză este limitată, ceea ce a determinat-o să aleagă materii care nu s-au potrivit cu programa din România, fiind nevoită să recupereze. Căminele din Barcelona au un cost ridicat. Brândușa a fost plăcut impresionată de stilul de viață al studenților, aceștia fiind mult mai relaxați. Pentru ea, experiența ERASMUS a fost una marcantă, în sensul că a reușit să-și părăsească zona de confort, să întâmpine noi provocări care au ajutat-o să se dezvolte.
Andreea Mitroi a petrecut un semestru în orășelul Louvain-la-Neuve din Belgia, unde a optat pentru materii de master. Atmosfera din Belgia este mult mai relaxată față de cea din România, examenele desfășurându-se astfel încât studenții au toate materialele necesare la îndemână. Totodată, ei beneficiază de numeroase reduceri. Nivelul de trai este diferit față de cel din România, fiind mai costisitor. Transportul feroviar din Belgia este foarte bine dezvoltat, oferind posibilitatea de a vizita alte țări într-un timp relativ scurt. Andreea, deși este o fire introvertită, susține că experiența ERASMUS a ajutat-o să își facă prieteni noi și să aibă mai multă încredere în ea.
În final, cei trei studenți au oferit sfaturi despre componentele dosarului necesar pentru a aplica la ERASMUS.
Pentru a înțelege mai bine cum se structurează scrisoarea de intenție, un model este necesar. În introducere este important să se menționeze motivul pentru care se redactează scrisoarea. Conținutul scrisorii trebuie să cuprindă o scurtă prezentare a studentului, menționându-se faptul că este recomandat să se evite clișeele și să fie cât mai personală. Încheierea se face într-o manieră standard, în care studentul arată că este receptiv la a primi întrebări în cadrul interviului și mulțumește comisiei care urmează să-i analizeze scrisoarea.
CV-ul trebuie să aibă maximum două pagini și să fie bine structurat. Este importantă creativitatea. La rubrica educațională trebuie menționate doar experiențele relevante care au ajutat la acumularea de noi cunoștințe. Încheierea să fie realizată într-o notă pozitivă, cu activități extrașcolare din domeniul de care sunteți interesați.
În cadrul interviului vor fi adresate câteva întrebări simple, la care este recomandat să se răspundă cu sinceritate.
Q&A:
Este necesară cunoașterea limbii în alegerea destinației?
Carmen Achimescu: Nu neapărat, unele universități oferă acces doar la programele cu predare în limba engleză.
Este condiționată participarea la CIVIS de a fi student?
Angelo Petre: Pentru a putea pleca și a fi decontat, trebuie să fii înmatriculat la învățământ cu frecvență.
Care sunt criteriile de selecție pentru programele CIVIS?
Angelo Petre: Pentru micro-programe, selecția este făcută de universitatea-gazdă, care poate cere un certificat de limbă străină sau o scrisoare de motivație. Notele nu reprezintă un criteriu.
Cum ați gestionat faptul că ați fost nevoiți să vorbiți o limbă străină?
Tiberiu Popa: Francezii nu vorbesc engleză, dar m-am descurcat. Nu știam franceză și am fost nevoit să o vorbesc, am plecat din România cu nivelul B1 și m-am întors cu C1.
Andreea Mitroi: Nu știam franceză, dar m-am descurcat. Cred că poți învăța limba respectivă strict de la localnici.
Brândușa Enișor: Nu am fost forțată să vorbesc spaniolă, nu știam deloc, dar am avut încredere în nivelul meu de pregătire la limba engleză. Cel mai mult m-a ajutat mediul înconjurător, faptul că toți prietenii mei vorbeau spaniolă sau catalană. Am acumulat cunoștințe auzind conversații.
Voicu Georgiana, anul I, departamentul Marketing & PR