În prima parte a evenimentului a fost prezentată structura casei de avocatură Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen ca fiind formată din două mari departamente, respectiv Litigii și Consultanță. Cei doi avocați participanți, Adina Chilim-Dumitriu și Răzvan Vlad, parteneri ai firmei în aria de consultanță, au vorbit despre ceea ce reprezintă profesia de avocat într-o firmă de amploare, dar și despre cele două stagii pe care NNDKP le oferă studenților în fiecare an, respectiv unul în vară (pentru anul III) și unul în toamnă (pentru anul II). Astfel, aceștia au preluat pe rând cuvântul, oferind o viziune amplă asupra experienței lor din cadrul firmei, dar și răspunsuri la o serie de întrebări puse de participanți. 

 

Ce este esențial să reținem în urma ediției de Insights organizată în colaborare cu NNDKP? 

 

  • Experiența din cadrul unei firme de avocatură: 

Dacă studenții își doresc să aleagă direcția care să li se potrivească cel mai bine după terminarea studiilor, este important, fără doar și poate, să aibă cât mai multe experiențe în timpul studenției, în special într-o firmă atât de mare precum NNDKP. Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen a ajuns să fie astăzi cea mai mare firmă de avocatură din România, numărând mai bine de 100 de avocați, și aceasta nu fără a aduce câteva schimbări importante, chiar inovatoare, pe piața serviciilor juridice din țară.

Astfel, au fost introduse pentru prima oară echipele specializate pe arii de drept, în care avocații s-au concentrat pe domenii juridice bine delimitate – există, în prezent, în cadrul departamentului Litigii, echipe de avocați specializați în domeniul fiscal sau în cel al real estate-ului, spre exemplu. Ariile juridice sunt diverse și pe partea de consultanță, fiind vorba de achiziții publice, concurență, dreptul muncii, protecția datelor și a mediului și chiar de energie. Sigur, avocații trebuie să dispună de o cultură juridică generală, dar se ocupă în special de aceste arii specifice de practică. 

Așadar, având posibilitatea de a lucra într-un astfel de mediu, marcat de diversitatea domeniilor în care se poate practica, studenții îl pot alege pe cel care li se potrivește cel mai bine. Acesta este unul dintre avantajele de a lucra într-o societate mare de avocatură. Relaționarea cu colegii de muncă este un alt avantaj ce decurge în mod natural din primul. Pentru a asigura specializarea echipelor de avocați pe domeniile respective, apare necesitatea de a forma echipe relativ mici, de la 4-5 persoane și până la cel mult 10-11 avocați, în care relațiile dintre oameni se sudează foarte bine. Această relaționare ajută și societatea de avocatură să realizeze selecția viitorilor parteneri, ținându-se seama de chimia dintre oameni, dintre colegii de echipă, dar și potrivirea cu tipul de activitate. Oamenii sunt cea mai valoroasă resursă a firmei, de aceea e important să se investească în permanență în colegii tineri. 

Un alt avantaj al lucrului într-o firmă mare este oportunitatea de a lucra în proiecte mari, complexe, unele dintre ele făcute chiar în premieră, creându-se „practică” prin proiectele implementate. S-au dezvoltat template-uri care au fost preluate chiar și de către colegii de piață și a existat o participare activă și la elaborarea anumitor acte normative. Printre cele mai mari proiecte ale NNDKP se numără, spre exemplu, privatizarea BCR, privatizarea Petrom, dar s-au derulat și proiecte de infrastructură, care au mers de la achiziții publice și până la construirea de autostrăzi, școli sau spitale. 

 

  • Stagiile de vară și de toamnă organizate de NNDKP:

Școala de vară organizată de NNDKP se adresează studenților de anul III, în timp de școala de toamnă vizează în particular studenții de anul II. Este foarte utilă experiența de a participa la astfel de stagii, pentru că aici tinerii de pe băncile facultății pot vedea ce înseamnă să fii avocat și dacă această profesie li se potrivește. Cei care vor participa la aceste școli vor fi direct implicați în activitățile de avocat, nu va fi în niciun caz vorba de activități de secretariat, ci se vor ocupa de chestiuni precum research-uri, traduceri și revizuiri de documente și chiar redactarea de contracte. Se urmărește în mod special ca studenții să aplice, împreună cu colegii noștri, tot ce au învățat la facultate, de aceea ei vor fi ghidați constant de doi mentori care se vor ocupa în mod direct de dezvoltarea personală a acestora, având grijă să se integreze în colectiv și să asimileze domeniile în care vor activa. Studenții care vor aplica acum, în perioada 7-27 martie, sunt așteptați să treacă, alături de colegii noștri, prin toate aceste experiențe în perioada iulie-septembrie. 

Studenții sunt încurajați să trateze cu seriozitate proiectele la care vor contribui, să observe cu atenție modul de lucru al echipei din care vor face parte și, în final, să participe la trainingurile organizate de NNDKP, axate pe chestiuni practice, mai puțin întâlnite în facultate. 

 

  • Ce aspecte se urmăresc în cadrul procesului de selecție: 

În primul rând, partenerii care se ocupă de procesul de selecție acordă maximă seriozitate CV-urilor care sunt trimise de către studenți, astfel, primul lucru peste care se vor uita este reprezentat de notele obținute. Sigur, nu înseamnă că vor fi selectați numai studenții care vor obține note de zece pe linie, este suficient să aibă în general note bune, mai ales la materii precum drept civil sau drept comercial, dar procesul nu este unul extrem de rigid, ei pot să ofere și explicații relevante pentru cazurile mai puțin fericite. De asemenea, activitățile extracurriculare sunt la fel de importante, studenții pot menționa orice cursuri, activități profesionale, stagii și traininguri la care au participat, pot trece chiar și date din liceu, precum olimpiadele sau concursurile de debate la care au participat. Bineînțeles, trebuie realizată o oarecare selecție a datelor trecute în CV.

În al doilea rând, în ceea ce privește etapa interviurilor, cele mai importante aspecte care sunt urmărite de către echipa de recrutări sunt curiozitatea pentru activitățile la care studenții urmează să participe, dar și pentru profesiile juridice în general, perseverența, dedicarea și naturalețea. Cei care aplică pentru aceste stagii sunt sfătuiți să încerce să nu fie emoționați, discuțiile fiind relaxate, iar selectarea CV-ului este un semn clar al interesului echipei pentru studentul respectiv. Așadar, e recomandat ca studenții să fie ei înșiși. Ca un mic sfat, cel mai bine este ca participanții să fie fermi în dorința lor de a practica avocatura, să-și stabilească anumite lucruri pe care vor să le realizeze în plan profesional. 

 

  • Cum își pot da seama ce arie de activitate li se potrivește mai bine dintre Litigii și Consultanță:

Pentru început, este important să se gândească singuri care dintre cele două arii de activitate li s-ar potrivi mai bine, în funcție de calitățile pe care le au, dar și de modul de lucru. Dacă discursul public este unul dintre punctele lor forte, aria de litigii i-ar putea interesa mai mult decât cea de consultanță. În schimb, dacă preferă să realizeze munca de birou și sunt înclinați spre partea de redactare, vor observa ca aria de consultanță este cea care li se potrivește mai bine. Chiar dacă în facultate se fac aspecte de bază, au fost studenți care au știut ce specializări își doresc și pe ce „nișă” să se situeze, însă acest lucru nu este o regulă generală, existând posibilitatea de a nu fi în totalitate siguri de domeniul pe care și-l doresc. 

Astfel, rolul stagiului este de a-i ghida pe participanți spre ceea ce profesioniștii firmei consideră că este potrivit pentru ei. În urma interviului, aceștia vor fi îndrumați în funcție de chimia pe care o au cu partenerii de consultanță sau litigii, însă acest lucru nu le răpește șansa de a avea contact și cu cealaltă arie, în afara celei pentru care au fost selectați. Astfel, își pot da seama în timpul activității dacă domeniul ales este cel care li se potrivește, având posibilitatea să schimbe păreri cu avocații firmei, dar și oportunitatea de a participa la proiecte comune între departamentul de Litigii și cel de Consultanță.

 

  • Care este raportul dintre viața profesională și cea personală într-o astfel de profesie:

Chiar dacă profesia de avocat pare a fi una dintre cele mai solicitante profesii, aceasta a evoluat într-o mare măsură în ultimii ani. Dacă în trecut exista un număr mic de avocați specializați, cărora le revenea un volum mai mare de muncă, în prezent, lucrurile s-au schimbat, iar domeniul juridic și, în mod special, profesia de avocat, au cunoscut o evoluție ascendentă. Astfel, fiind o masă mai mare de avocați pe piață, volumul de muncă a devenit mai mic.

Profesia de avocat nu este una ușoară, timpul fiind o resursă necesară pentru a-ți duce la final responsabilitățile care vin la pachet cu acest statut. Cu toate acestea, poate fi găsit un echilibru între viața profesională și cea personală. Ca avocat poți fi implicat în viața de familie și poți avea și timp liber, dar este important să știi cum să îți construiești programul, astfel încât să fii împlinit pe ambele planuri.

 

 

 

Iancu Corina, anul II
Avrigeanu Darius, anul III