„Zilele porților deschise” ale Facultății de Drept din cadrul Universității din București, s-au încheiat, pe data de 13 mai, cu evenimentul „O zi student”. Proiectul le-a oferit elevilor oportunitatea de a trăi, pentru o zi, viața unui student la Drept, de a dobândi informații cu privire la programul și structura facultății, dar și de a lega prietenii cu potențialii lor colegi. Astfel, participanții au fost așteptați la următoarele activități: conferința de deschidere a evenimentului, turul facultății, dezbaterea „Îmbracă roba de jurist”, Rotativa și Hangouts.

Conferința de deschidere i-a avut ca invitați pe George Cristian Ioan, profesor de Drept Penal și judecător, pe Radu Togan, procuror, specializat în Drept Privat și Criminalitate Economică, pe Valentina Dinu, judecător și profesor de Criminologie și Drept Penal Special, și pe Ștefan Bogrea, avocat în Baroul București și profesor de Dreptul Uniunii Europene. Aceștia le-au oferit elevilor sfaturi în ceea ce privește studenția și alegerea unei cariere juridice și, de asemenea, și-au împărtășit experiențele personale și profesionale.

Cei patru speakeri au căzut de acord în privința dificultății și a responsabilității de a urma Facultatea de Drept. O astfel de decizie necesită asumare, precum și un simț al dreptății, o dorință de a îmbunătăți societatea prin luarea unor hotărâri juste în situații dificile, spune George Cristian. Sfatul Valentinei Dinu este de a citi cât mai mult pe parcursul facultății, însă motivația să nu o constituie obținerea notelor mari, ci însușirea noțiunilor juridice în scopul dezvoltării propriilor aptitudini. Totuși, viața studentului nu trebuie să fie alcătuită doar din cărți și texte de lege, ci și din momente de repaus și de distracție. Radu Togan vorbește despre importanța abilității de a comunica, de a socializa, mai ales pentru un jurist care va lucra cu oamenii, căci Dreptul este, până la urmă, o știință socială. În acest sens, elevii sunt încurajați să se implice în asociațiile studențești, să participe la diverse evenimente și să profite de orice oportunitate li se ivește, întrucât orice experiență sau informație se poate dovedi a fi utilă în viitor. Participanții au mai fost sfătuiți să-și păstreze opțiunile de carieră deschise pe toată durata anilor de studenție, pentru a identifica profesia care li se potrivește cel mai bine.

În ceea ce privește parcursul profesional al invitaților, George Cristian și Valentina Dinu au accentuat necesitatea pregătirii pentru concursul de admitere la Institutul Național al Magistraturii, compus din mai multe probe ce asigură un control al calității candidaților. De asemenea, profesia de judecător implică o mare dedicare, întrucât programul este foarte aglomerat. Radu Togan a dezvăluit că, în ciuda aparențelor, procuratura este, în mare parte, statică, datorită numeroaselor documente a căror acuratețe și legalitate trebuie verificată constant. Ștefan Bogrea a atras atenția asupra ponderii pe care vocația o are în cadrul avocaturii, dar și în privința celorlalte profesii juridice.

La finalul conferinței, elevii au urmărit alte două mici discursuri. Catrinel Ghinea, studentă în anul IV, le-a prezentat participanților materiile pe care aceștia le vor studia în primul an de facultate. Corina Iancu, student reprezentant în anul III, a oferit informații cu privire la structura examenelor, sistemul de notare, programele oferite de facultate, structurile decizionale și reprezentarea studențească.

         În continuare, a fost difuzat un filmuleț de prezentare al Palatului Facultății de Drept, urmând ca participanților să li se facă și turul fizic al acestuia.

         „Furt sau tentativă?” a fost întrebarea la care au trebuit să răspundă viitorii studenți ai Facultății de Drept. În cadrul dezbaterii „Îmbracă roba de jurist”, aceștia au fost puși în fața unui proces simulat de Drept Penal în care s-au adus argumente în favoarea, dar și contra inculpatului. După încheierea pledoariilor, mulți au fost dornici să intervină și să își apere punctul de vedere prin argumente pertinente.

         În fine, câțiva dintre aspiranți au împărtășit impresii privind emoțiile prin care au trecut pe parcursul intervențiilor.

         Cum a fost experiența ta la dezbaterea „Îmbracă roba de jurist”?

Mihaela Drăguț: A fost intrigant. Sunt în cluburi de dezbatere și am încercat să descopăr asemănarea, pe care, cumva, am și găsit-o. Totuși, e cu totul altceva când lucrezi cu Codul Penal, e puțin mai complicat, am simțit că mă pierd. Eu am luat partea acuzării, deși aceasta „nu avea dreptate”, iar acest lucru mă face din ce în ce mai nerăbdătoare să îmi dezvolt o gândire juridică. Simt că mi s-a alimentat foamea de a intra în mentalitatea juridică.

Dragoș Lefter: A fost o experiență plăcută. Pot spune că speța a fost destul de simplă, dar mi s-a părut foarte interesantă dezbaterea aceasta de tip moralitate versus practicabilitate.

         A definitivat aceasta alegerea ta de a fi student al Facultății de Drept?

         Mihaela Drăguț: Cu certitudine. Aceasta a fost, pe deplin, cea mai așteptată activitate de astăzi. M-a convins că aici îmi este locul; m-am abținut cu greu să nu îmi arăt entuziasmul, să nu intervin de prea multe ori.

Dragoș Lefter: Da. Atât înaintea, cât și în urma acesteia am fost sigur că îmi doresc să urmez cursurile facultății.

         Ce așteptări ai avut cu privire la această activitate?

         Mihaela Drăguț: Am crezut că acuzarea și apărarea se vor intercala, că va fi mult mai dinamică discuția. Însă, am observat că a fost o mai mare claritate în acest mod. Per total, așteptările mele au fost îndeplinite: îmi doream cel mai mult să văd cum se utilizează Codul Penal, cum reglementările acestuia își produc efectele.

Dragoș Lefter: Titlul acestei activități m-a făcut să cred că noi, participanții, vom fi cei care vor urca pe scenă, vor primi speța și vor încerca să o dezbată, în limita cunoștințelor noastre în domeniul juridic. Totuși, mi-a plăcut mult faptul că am putut să venim cu propriile intervenții, iar judecătorul a ținut cont și de acestea.

         Ce ți-a captat cel mai mult atenția în cadrul dezbaterii?

Mihaela Drăguț: Un lucru pe care l-am observat au fost tehnicile pe care Ministerul Public și avocații inculpatului le-au folosit pentru a-și apăra argumentele. În plus, mi-a atras atenția și modul cum au fost folosite diferite artificii, impactul emoțional, dar și limbajul corpului.

Dragoș Lefter: Apărarea a fost cea care mi-a atras atenția cel mai tare. Inițial, am avut tendința de a lua partea Ministerului Public. Însă, ascultând argumentele avocaților inculpatului, expuse într-un mod foarte persuasiv, am fost determinat să reanalizez întreaga speță și să ajung la concluzia că, într-adevăr, soluția propusă de apărare era cea logică.

În cadrul Rotativei, elevii au putut vorbi cu mai mulți studenți pentru a afla răspunsurile la orice curiozitate în legătură cu facultatea sau cu asociațiile studențești și experiențele pe care acestea le oferă.

Cu ocazia Hangouts, elevii au avut oportunitatea de a-și cunoaște viitorii colegi, de a purta dialoguri spumoase și de a se relaxa după o zi plină de activități pregătite special pentru ei.

De asemenea, în ciuda muncii continue a organizatorilor, aceștia au găsit un moment în care au putut să împărtășească impresiile lor legate de efortul depus.

         Care sunt provocările întâmpinate de-a lungul organizării?

         Luisa Ghigeanu: Marea noastră problemă a fost că s-au înscris foarte mulți oameni. Am crezut că se vor opri la un moment dat, însă nu s-a întâmplat, ajungând la peste 900 de înscriși. Am fost conștienți că vor veni în jur de jumătate, dar și acest număr este dublu față de anul trecut.

Cristiana Burlibașa: Unul dintre speakeri ne-a anunțat în dimineața evenimentului că nu mai poate ajunge la conferință, așa că i-am rugat pe restul invitaților să-și lungească puțin discursurile pentru a nu se simți această lipsă.

 

         Spune-ne despre importanța proiectului.

         Luisa Ghigeanu: Am văzut că acest proiect este foarte important încă de anul trecut, când am fost voluntar. Am simțit că ajutăm niște oameni. S-a văzut că au curiozități, iar acestea chiar le-au fost satisfăcute. M-am bucurat când am văzut cum mulți au plecat cu zâmbetul pe buze.

Cristiana Burlibașa: Mi se pare foarte important ca participanții să creeze niște conexiuni încă de acum, să păstreze legătura pe perioada admiterii, iar apoi, în momentul în care vor intra la facultate. Totodată, turul facultății este foarte util pentru ca viitorii studenți să se poată orienta când își vor căuta sălile de curs. De asemenea, proiectul le oferă și ocazia de a cunoaște câțiva profesori, lăsând la o parte zvonurile despre rigiditatea acestora.

         Care este raționamentul din spatele fiecărei activități pregătite pentru participanți?

         Luisa Ghigeanu: Activitățile sunt diversificate pentru a arăta specificul facultății, pentru a-i informa pe participanți legat de ce se face mai exact în cadrul acesteia, dar și pentru a se împrieteni între ei. Am auzit povești cu oameni care au participat la „O zi student” și apoi au venit la facultate și au găsit oamenii pe care deja îi cunoscuseră.

Cristiana Burlibașa: Conferința le oferă elevilor posibilitatea de a cunoaște și experiențele profesorilor, întrucât poate mulți dintre ei și-ar dori să rămână în mediul universitar. Scopul dezbaterii a fost acela de a exemplifica modul în care se structurează și se susține un argument în fața publicului. Importanța Rotativei este dată de posibilitatea elevilor de a comunica direct cu cât mai mulți studenți, persoane mai apropiate de vârsta lor, iar activitatea de Hangouts le arată că și viața de student la Drept îți permite să te distrezi și să faci diverse ieșiri cu prietenii.

         Ce îmbunătățiri ați adus proiectului față de ediția sa anterioară?

         Luisa Ghigeanu: În ediția anterioară nu a fost un tur fizic. Nu pot să spun dacă s-a desfășurat exact cum ne-am dorit, întrucât au fost foarte mulți participanți. De asemenea, pe partea de proces simulat am modificat specificul, acesta fiind unul de Drept Penal, nu unul de Drept Civil, așa cum a fost anul trecut, care nu a prins la public. Am observat că în acest an elevii chiar erau atenți și curioși.

Cristiana Burlibașa: Anul acesta am simplificat considerabil procesul simulat pentru a nu pierde atenția publicului și, în plus, l-am transformat într-o dezbatere ce permite intervenții din partea participanților, așa încât aceștia să se simtă implicați, nu doar să stea și să privească desfășurarea activității.

Astfel, s-a încheiat proiectul „O zi student”, prin care studenții Facultății de Drept vin în sprijinul elevilor dornici să urmeze același drum. Aceștia au rămas cu o experiență de neuitat prin intermediul căreia au obținut informații utile și au legat noi prietenii.

Ilinca Mihalache, anul II, departamentul Marketing & PR